Maak van je 404-pagina geen conversie killer

Maak van je 404-pagina geen conversie killer

Normaal gezien zou elke website er één moeten hebben, een 404-pagina. Je bent deze ongetwijfeld al tegenkomen: je landt op een pagina die niet (meer) bestaat en je leest:

“Sorry, de gevraagde pagina kan niet gevonden worden...”

Eerste reactie: ‘wat is hier aan de hand’? Je verlaat mogelijks de website omdat je niet hebt gevonden waar je naar zocht. Een reactie die de webbouwer moet zien te vermijden.

In theorie bevat een goed onderhouden website geen 404-fouten. Doch kan gebrek aan onderhoud of kennis, over tijd ervoor zorgen dat er fouten in je website sluipen.

Een 404-pagina is noodzakelijk, dus gebruik ze

Je kan vele stappen ondernemen, zodat jouw bezoekers bijna nooit op een 404-pagina terechtkomen. Maar het is toch aangewezen om deze pagina zo goed en gebruikersvriendelijk mogelijk te maken.

Probeer een zo duidelijk mogelijk navigatie menu aan te maken op deze pagina. Zo kunnen bezoekers steeds doorsurfen naar andere pagina’s doorheen de website.

Enkele voorbeelden van mooie 404 pagina's

In deze pinterest board vind je inspiratie om je 404 pagina te laten scoren bij het publiek.

Hoe een 404-pagina er best niet uitziet tonen we hier.

Notfound

Heb je toch geen inspiratie om een goede 404 pagina te maken? Dan is http://notfound.org/ dé oplossing voor jouw probleem. Je krijgt er zelfs een link voor terug in de plaats, toch is dat niet de enige reden waarom notfound handig is.

Je helpt namelijk Child Focus met het verspreiden van digitale flyers van vermiste kinderen. Zeker de moeite waard om te proberen!

Hou bezoekers op je website met deze 4 tips :

Om bezoekers zo goed mogelijk te helpen wanneer ze op een 404-pagina landen, kan je de volgende stappen implementeren.

  1. Integreer een zoekfunctie op deze pagina. Hier kunnen bezoekers ingeven wat ze zoeken, zo weten ze meteen of de website het gewenste product of informatie bevat. Let op: wees er zeker van dat de zoekfunctie correct functioneert, zoniet ben je de bezoeker alsnog kwijt.
  2. Implementeer een korte, maar krachtige navigatie. Ga na welke je populairste pagina’s zijn en leg daar een link naar. Zo moeten bezoekers niet eerst op de ‘back’-knop klikken. Dit kan ook je bounce percentage in Google Analytics ten goede komen.
  3. Sommige websites maken van hun 404-pagina een leuke grafische beleving. Hiermee kan je bezoekers op je website houden door hun aandacht te trekken. Zo blijven bezoekers op je website en zijn ze niet direct weg.
  4. Maak het niet moeilijker dan het al is. Bezoekers weten niet wat een 404-pagina is, een onmiddellijke reactie is op ‘back’ klikken. Leg in verstaanbare taal aan de bezoeker uit waar hij of zij terechtgekomen is. Hou het steeds simpel.

 

Rapport in Google Analytics

Het uiteindelijke doel is natuurlijk om je bezoekers niet op een 404-pagina te laten landen. Daarom moet je steeds pagina’s laten redirecten wanneer je deze verwijdert. Je kan ook je 404-pagina in Google Analytics tracken.

Dit kan je doen door een aangepast rapport aan te maken. Vergeet na de import niet om de Title aan te passen naar jouw exacte 404 pagina title. Op deze manier kan je alle pagina's meten wanneer er een gebruiker op land.

Door het rapport te downloaden kan je deze automatisch in je Google Analytics importeren.

Niemand landt graag op een 404-pagina. Wanneer het toch gebeurt, zorg er dan voor dat je bezoekers op een leuke en positieve manier worden doorverwezen. Zo garandeer je een positieve ervaring op je site, die bezoekers zullen onthouden. Wie weet ontvang je nog een link door je creatieve inbreng.

 

Pro tip: redirects kunnen je al een heel eind op weg helpen. Een 404-pagina leidt tot een slechte user-experience, dit dien je absoluut te vermijden.