Hoe bind je mensen aan je community

Hoe bind je mensen aan je community

De interactie aangaan met je online community is een belangrijk element in je conversation management strategie. De communicatie onderhouden met je online fans kan belangrijke informatie opleveren over de producten of diensten van je bedrijf.

Het conversation management onderhouden met je online community en deze groep ook blijvend aan je binden is een uitdaging.

Hieronder vind je enkele tips die jouw bedrijf hierbij kunnen helpen:

Stimuleer de conversatie

Leid het gesprek. Zorg op regelmatige basis voor een nieuwe vraag of plaats een nieuwe stelling online. Vraag je community om input. Zorg ervoor dat de conversatie leeft.

Betrek mensen gericht bij specifieke onderwerpen

Klanten met een bepaalde focus voelen zich zo betrokken en gewaardeerd. Op deze manier zorg je ervoor dat je actieve klanten aan je onderneming bindt. Ook mensen uit je community die het gesprek meevolgen, zullen hieruit nuttige informatie kunnen halen en bijgevolg ook terugkeren.

Waardeer de bijdrage door je community

Je kan de leden van je community, die bijdragen aan de conversatie, belonen voor hun participatie. Door hen bijvoorbeeld als eerste uit te nodigen voor het testen van je nieuwe product. Ook kan je hen virtueel benoemen als vooraanstaand lid van de community. Dit stimuleert andere leden om meer te participeren aan het gesprek.

Leer je community ook offline kennen

Naast de online dialoog met de leden van je community kan je hen ook uitnodigen voor offline bijeenkomsten met experten. Zo leer je als bedrijf je community beter kennen, alsook de leden elkaar. Dit kan de binding van de community aan het bedrijf nog meer versterken. De discussie rond bepaalde onderwerpen, die tijdens deze bijeenkomst gevoerd wordt, kan online verder gezet worden.

Een content strategie voor structuur

Stippel een content strategie voor je online community uit. Schrijf over verschillende onderwerpen en verdeel deze verschillende artikels, vragen en stellingen onder in verschillende categorieën. Zo kunnen leden van je online community ook sneller de topics terugvinden die hen inspireren of aanspreken.

Stimuleer je online community voortdurend: daag hen uit, stel nieuwe vragen en lanceer nieuwe stellingen op regelmatige basis. Interessante en relevante content, alsook boeiende online conversaties zorgen ervoor dat de leden van je online community continu ‘getriggerd’ worden en ook steeds zullen terugkeren.