Infographics - alles wat je moet weten sinds 1855

Infographics - alles wat je moet weten sinds 1855

Vandaag worden we overspoeld door grote hoeveelheden data. Dagelijks genereren we ontzettend veel content, 400 miljoen tweets en 100 uur video per minuut.  Van alle content die we lezen, onthouden we slechts 10%.

Eric Schmidt (Google): "Elke 2 dagen creëren we evenveel informatie als gedurende het begin van de mensheid tot 2003."

Een slimme manier om deze informatie beter te onthouden, is gebruik te maken van een infographic. Niet enkel om informatie beter te kunnen onthouden, maar ook om deze data op een speelse en creatieve manier weer te geven. Bovendien benadrukt het de belangrijkste gegevens, waardoor je sneller vat krijgt op de materie. Infographics bieden nog andere voordelen, zo kan een infographic voor elk onderwerp ingezet worden.

Wat is een infographic?

Het woord “infographic” is een samenstelling van information en graphics. Een infographic is een mix van informatie met bijhorende grafische voorstelling. Het visualiseren van data kan in vele verschillende vormen, zoals:

Binnen elke vorm van visualisatie gebruik je verschillende elementen zoals:

  • Fotografie
  • Lijntekeningen
  • Kleurcoderingen
  • Teksten
  • Cijfers
  • Combinaties van bovenstaande elementen

infographic

Credit: What Makes A Good Infographic

Evolutie van infographics

Het begrip infographics kent de laatste jaren een enorme opmars. De laatste twee jaren is het zoekvolume met meer dan 800% gestegen. Zo worden er dagelijks maar liefst 52.000 infographics gepubliceerd. Toch is het niets nieuws, net zoals cloudcomputing. De eerste echte infographic dateert uit 1855. Dit was een diagram van de doodsoorzaken tussen 1854 en 1855.

blagram

Het concept is gewoon in een nieuw jasje gestoken. Op Google Insight is duidelijk te merken dat het keyword “infographics” een exponentiele groei kent. Je kan dus stellen dat het een hot topic is.

trends infographic

De reden van deze blogpost

Je vraagt jezelf waarschijnlijk af waarom ik ervoor gekozen heb deze informatie in een blogpost te gieten. Je kiest best het juiste platform voor iedere boodschap.

Een infographic wordt gekenmerkt door een visualisatie van data. Het doel van een infographic is om op een eenvoudige wijze een boodschap te laten overkomen. Dit is niet het geval bij een blogpost. Hier kan je complexere informatie neerpennen, die tevens informatief is. Stel je eens voor: een website met enkel en alleen infographics. Bovendien is én blijft content king!

8 voordelen van infographics

1. Makkelijk leesbaar

We weten allemaal hoe saai het kan zijn om een lange tekst te lezen die cijfers bevat. Meestal zijn deze ongestructureerd en krijgen we er geen vat op. Bij een infographic is dit helemaal niet het geval. De nadruk ligt op de leesbaarheid en beperkt zich tot enkele kernpunten.

2. Viraal effect

Infographics ogen mooi en worden daarom makkelijk gedeeld op allerlei sociale media. De kans dat een infographic viraal gaat, is veel groter dan een saaie tekst met cijfers in.

3. Onweerstaanbaar en aantrekkelijk

Mensen houden van feiten, figuren en statistieken, voeg daarbij nog enkele grafische beelden en je hebt een meesterwerk. Zo simpel is het.

4. Wereldwijde dekking

Online deel je alles met 1 knop. Hierdoor kan een infographic een wereldwijde dekking bieden, iets wat de regionale pers nooit kan. Daarenboven overschrijden visualisaties taalbarrières.

5. Brand awareness

Het creëren van een infographic waarin het logo en merk worden weergegeven is een krachtig middel om je brand awareness te vergroten.

6. Traffic genereren

Een aantrekkelijke en informatieve infographic zal meer natuurlijke traffic genereren. We spreken van een viraal hefboomeffect.

7. Expertise

Door de nodige research te doen voor het maken van een infographic, positioneer je jezelf als deskundige binnen een bepaald onderwerp of categorie.

8. SEO

Het virale karakter van de infographic maakt dat mensen linken naar je website. Bijgevolg indexeert Google je website beter, als gevolg van een stijgende autoriteit. Dit verhoogt de belangrijkheidsgraad die zoekmachines toekennen aan je website.

Lezers vinden voor je infographics

Nadat je alle informatie hebt verwerkt in een infographic komen we aan het laatste en één van de belangrijkste doelen van je infographic. Het uiteindelijk doel is een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Zo is de kans groter dat je infographic wordt gezien, geliked en gedeeld. Dit doe je door de juiste mensen te benaderen.

De hamvraag is: Hoe vind je nu deze mensen?

Je kan key influencers zoeken via Google. Denk maar aan journalisten, die al iets over het onderwerp hebben geschreven.

Verder kan je volgende stappen volgen:

1. Identificeer gerelateerde content

Als je even Googelt vind je al snel gerelateerde content.

  • Vb. Coca-Cola Infographic

2. Zoek links van de bron

Om links te zoeken van de bron, kun je gebruik maken van algemene tools. Je hoeft enkel je URL van de infographic op te geven. Lijst al deze websites op in een Excel bestand en zorg ervoor dat je geen dubbele links hebt.

3. Zoek tweedegraads links

Ga voor elke site na wie er linkt naar die post met behulp van de algemene tools. Dit resulteert in een lijst van alle mensen, die gelinkt hebben naar alle embeddings.

Wanneer je deze twee lijsten met elkaar combineert, krijg je een lijst van mensen die ofwel gerelateerde content hebben gepost of gelinkt hebben naar de embedded content. Zo verkrijg je een goede lijst om je outreach te vergroten.

4. Herhaal

Herhaal vorige stappen voor elke gerelateerde content die je vindt.  Zo verkrijg je een zo breed mogelijke outreach.

outreach

 

Verder kun je ook nog sociale media kanalen aanspreken, denk maar aan:

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Stumble upon
  • Digg

Ook hier zoek je best naar mensen die gerelateerde content posten.

Een meesterwerk vol interessante cijfers en een bijpassende, aantrekkelijke layout. Infographics bieden tal van voordelen en zijn onmisbaar geworden in het bedrijfsleven. Het potentieel om viraal te gaan, ligt beduidend hoger dan bij een gewone tekst. Wacht niet langer en laat jouw infographic de wereld rond.

Zin om een infographic te ontwerpen?

Een infographic doorloopt 3 fases (in deze volgorde):

  • Research
  • Ontwerp
  • Outreach

Gemiddeld ben je een 10-tal uur bezig met het maken van een infographic. Online vind je allerlei tools die je hierbij kunnen helpen. Wil je een echte, professionele infographic, dan kan je de creatie uitbesteden aan een grafisch designbureau. Veel succes!