Waarom in online marketing investeren?

Waarom in online marketing investeren?

Online marketing, je hoort het overal deze dagen. Maar waarom zou je hierin investeren?

Een bedrijf kan niet meer zonder website in onze hedendaagse maatschappij. 70% van de consumenten raadplegen eerst Internet om informatie omtrent hun product of dienst op te zoeken alvorens over te gaan tot aankoop.

Het potentieel van Internet.

Traditionele methodes zoals adverteren in een brochure of verspreiden van eigen drukwerk zijn niet efficiënt om de juiste doelgroep te bereiken. Je hebt namelijk geen controle over wie je advertentie gaat lezen en of ze wel geïnteresseerd zijn in je product of dienst.

Met online marketing kan dit wel. Het begint allemaal met een eigen website om je bedrijf online te promoten. Met de juiste zoekwoorden targetten we de klanten, die op zoek zijn naar een specifiek product of dienst. Toch is dit maar een eerste stap in het online aanwezig zijn. Zolang je website niet wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines, kunnen toekomstige klanten het moeilijk hebben om je te vinden op het internet.

Als de concurrent je al een stap voor is door het gebruik van online marketing, mag je er zeker van zijn dat je klanten verliest. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om je online autoriteit uit te bouwen en de vruchten ervan te kunnen plukken

Investeer in een kwalitatief online agency

Wanneer je de stap wilt zetten om te investeren in online marketing, is het heel belangrijk om de juiste partij te vinden.

Je hebt namelijk heel wat bedrijven, die lucht verkopen. Ze beloven dat je na 1 week op de eerste plaats in Google staat. Zulke bedrijven gebruiken o.a. black hat technieken die zoekmachines als Google en Bing niet tolereren en je website hiervoor afstraffen. Goede stabiele posities in de zoekresultaten hebben tijd nodig. Een lange termijn strategie zal de beste ROI opleveren voor je investering.

Met de juiste mensen werken is dus heel belangrijk om je onderneming te doen gelden in het online landschap.

4 redenen waarom je met online marketing niet kan achterblijven

1) Dankzij Internet kan je op een relatief goedkope manier meer omzet genereren.

  • België telt 7.1 miljoen mensen die gemiddeld 13 uur per week op het internet surfen. Door te investeren in online marketing kan je je exacte doelgroep bereiken.

2) Internetconsumptie wint aan belang t.o.z. van de traditionele media.

  • Kranten en magazines worden een pak minder gelezen, bijgevolg is de reclame niet meer zo interessant als pakweg 5 jaar geleden. Tegenwoordig surft men liever naar een nieuwssite in plaats van een krant te kopen.

3) Stijgende concurrentie van online webshops tegen goedkope prijzen.

  • Steeds meer webshops kunnen producten aanbieden tegen dumping prijzen. Sommige bedrijven werken enkel nog online en hebben bijgevolg dus veel meer minder kosten dan een handelaar, die een pand moet huren en personeel moet betalen.

investeren in online marketing

4) Lokaal gevonden worden op het internet is een must voor vele kleinhandelaars.

  • Steeds meer mensen zoeken naar lokale bedrijven op hun smartphone. In 2012 was dit nog maar een kleine 2%, in 2013 40%! De cijfers spreken voor zich.

Online gevonden worden met de juiste zoekwoorden doet je traffic sterk toenemen, wat voor meer leads kan zorgen.

Verandering in koop- en consumentengedrag

Internet is voor iedereen toegankelijk. Dat kunnen we stellen uit de E-Commerce-studie van Comeos, de Belgische federatie van handel en diensten. De studie werd in april 2013 uitgevoerd bij 1.062 personen.

Uit de studie blijkt dat schoenen en kledij de meest populaire online producten zijn. Nog belangrijker is het feit dat nu ook 40-plussers producten online kopen. Per maand geven online bezoekers gemiddeld 170 euro uit, de totale online verkoop vertegenwoordigt 3% van de Belgische omzet.

De shift in online consumeren blijft sterk toenemen.

De kracht van sociale media, de macht verschuift.

Gevonden worden is niet genoeg. Op een doordachte wijze communiceren met je klanten is een must. De kracht van sociale media is ontzettend groot geworden in het huidige digitale tijdperk. Facebook heeft immers al een tijd de kaap van 1 miljard gebruikers bereikt. Een deel van deze gebruikers richt zich tot bedrijven en zijn niet bang om hun mening te uiten.

Deze gebruikers delen onderling volop hun ervaringen over bedrijven. Waardoor bedrijven hun online imago niet meer volledig kunnen controleren. De consument beschikt over veel meer mogelijkheden om zijn mening online te publiceren. Tevreden of ontevreden, andere gebruikers kunnen alle gedeelde ervaringen over jouw product of dienst raadplegen.

Het is dus heel belangrijk om op een doordachte manier met dit soort zaken om te gaan om eventuele schade aan je online imago te beperken. Een goede sociale media strategie met een relevant contentplan kan hiervoor wonderen doen.

Nog steeds niet overtuigd om je bedrijf online te laten vertegenwoordigen?
Neem een kijkje op onze klantenpagina , bekijk enkele succesverhalen en contacteer ons voor jouw project