Evalueer je slapende social media accounts

Evalueer je slapende social media accounts

Het onderhouden en regelmatig updaten van je verschillende social media accounts is belangrijk voor je digitaal imago.

Aan jou de keuze. Gebruik je een bepaalde social media account niet meer, kan je deze best verwijderen. Op veelgebruikte social media accounts vul je best jouw profielinformatie aan en zorg je ook regelmatig voor updates aan je profiel.

Welk type social media gebruiker ben jij?

In het huidige digitale tijdperk beschikt de moderne man of vrouw gemakkelijk over verschillende social media accounts, denk maar aan Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Foursquare, Pinterest,… . Je hebt dus verschillende digitale profielen te onderhouden. Maak hierbij ook een onderscheid tussen social media accounts die je gebruikt voor zakelijke doeleinden en diegenen die louter voor privé doeleinden gebruikt worden. Een slapend social media profiel van een kanaal dat je gebruikt in je dagelijks professioneel leven is simpelweg ‘not done’. Ga daarom na welk type social media gebruiker je bent. Ben je zeer actief op Twitter, etc. en zend je en ontvang je veel berichten? Of ben je eerder passief, je volgt vooral feeds op je social media account, maar zendt zelf weinig tot geen berichten. Het derde type; je gebruikt je social media accounts niet meer, hebt geen aangemaakt profiel op je account of bent zelfs je paswoord vergeten.

Professionele accounts

Twitter en LinkedIn worden vaak het meest aangewend voor het verspreiden van zakelijke berichten. Ze kunnen de traffic naar jouw site verhogen en zijn belangrijk bij het opbouwen van je digitale autoriteit. Belangrijk is dat deze profielen er volledig en verzorgd uitzien. Het is jouw digitale visitekaartje en zorgen ervoor dat je goed kan scoren in de Google zoekresultaten. Start daarom bij de basis van je profiel, jouw profielfoto. Gebruik geen standaard avatar, maar maak je profiel persoonlijk. Voeg een duidelijke, verzorgde foto van jezelf toe. Let ook op een zekere vorm van professionaliteit. Hou die vakantiefoto’s voor Facebook.

Vul je profiel aan met relevante informatie over jezelf. Geef weer wat je professionele activiteit is, welke jouw interesses zijn, een link naar je website of andere sociale media profielen, gebruik een originele profielachtergrond. Dit geeft mogelijke volgers een beter beeld van wie je bent en of je relevant bent voor hen om te volgen. Ook onderscheidt het jou van de vele tweeps die vandaag actief zijn. Op LinkedIn vermeld je de opleidingen en extra cusussen die je volgde. Je kan andere contacten ook ‘endorsen’ of ‘aanbevelen’, zij zullen dit vaak op hun beurt ook voor jou doen. Voeg een e-mailadres toe en een link naar je Twitter account en website. Laat je accounts ook leven, ga actief op zoek naar nieuwe volgers, zo vergroot je ook je bereik en netwerk. Communiceer ook op regelmatige basis.

Verwijder oude social media accounts of test accounts. Deze blijven anders tevoorschijn komen. Dit zorgt voor verwarring en onduidelijkheid. Mensen moeten meteen op jouw juiste profiel met de correcte, actuele informatie terechtkomen.

 

Draag zorg voor je digitaal imago. De digitale wereld heeft namelijk een belangrijke positie ingenomen in de maatschappij, ook op professioneel vlak is deze wereld niet meer weg te denken. Geef toe, wie googlede nog nooit een sollicitant, nieuwe collega, nieuwe zakenpartner, concurrent,… ?