Social Media Marketing in 2013

Auteur: Wim Berghmans

Social Media Marketing in 2013

Social Media Marketing is zonder twijfel een uitdaging voor elke onderneming in het nieuwe jaar. Niet alleen marketing – en sales afdelingen staan voor deze opportuniteit, elk departement zal haar voordeel kunnen doen. De hele manier van marketen heeft een shift meegemaakt. Nu geldt: Everyone is a marketeer.

Bericht aan alle marketing & en communicatie managers: denk verder dan je eiland en zet alle departementen en medewerkers in. Motiveer klanten en prospecten via social media marketing. Mis de trein niet, doe het op een gestructureerde manier onderbouwd door een social media strategie.

Twinengine ontwikkelde een infographic met de belangrijkste trends in social media marketing voor 2013. Social media zal breed groeien in de totale onderneming. Acties zoals kortingen geven worden een onderdeel dat niet meer te negeren valt.

Social media marketing zal in 2013 nog meer aan belang winnen. Het is een sleutel in elke professionele marketingmix. De shift van traditionele marketing naar internet marketing zet zich verder door. Consumenten worden de nieuwe marketeers. Elke onderneming dient zich dus te focussen op die eindgebruiker, zonder de gevestigde distributiekanalen te negeren uiteraard. Laat ons vanaf nu verder denken dan louter likes, shares, +1 of tweets, maar onze uitdagingen richten naar kwaliteitsvolle interactie en coöperatie met klanten en prospecten.

Het vraagt wel wat van de marketing manager om breder te denken dan één departement. Traditionele marketing was nog niet zolang geleden gericht op push activiteiten. Social media marketing richt zich meer op interdepartementale inbound marketing.

Meer en meer worden beelden zoals infographics, foto’s en films ingrediënten voor het stimuleren van social sharing voor producten en diensten, dit geldt zowel voor B2B als B2C. Verder verwachten we een shift van display naar betaalde, gesponsorde en/of organische content.

Social media marketing bevat uiteraard social media reputatiemanagement. Dat start al bij het aanmaken van digitale profielen voor je onderneming, het uniform online branden van de huisstijl en het consistent en gestructureerd interageren met klanten en prospecten op de diverse platformen.

2nd screen applicaties vinden hun weg naar de huiskamer. Laten we hopen dat televisiezenders meer en meer hun reclamebudgetten meer zullen inzetten op kanalen gekozen door de kijker. Minder massamarketing en meer social media marketing.

Goede producten en diensten zorgen automatisch voor social recommendation. Klanten die een positieve ervaring hebben met jouw onderneming, dien je de mogelijkheid te geven dit te sharen via digitale kanalen.

Social media marketing staat dus op de kaart en zal haar plaats niet afgeven in 2013, integendeel. Langetermijn visies in internet marketing zoals SEO zullen de basis blijven voor je activiteiten.

Veel succes !