Start Een Corporate Blog

Start Een Corporate Blog

Websites van kleine en grote ondernemingen bevatten tegenwoordig ook meer en meer een corporate blog pagina. Vroeger hadden diezelfde bedrijven wel een pagina met nieuws, maar vaak vond je daar een artikel over de bedrijfsbarbecue van 1998 met een foto van de speechende directeur.

Vandaag is dit onaanvaardbaar. Niet zozeer de BBQ, wel de manier waarop je als bedrijf hierover communiceert. De online reputatie van je onderneming wordt belangrijk. Een corporate blog is hierbij een uitstekende digitale marketingtool. Interessante informatie wordt door prospecten en klanten erg op prijs gesteld.

Corporate Blog als Onderdeel van de digitale strategie

De corporate blog is een deel van je online strategie. Naast je website zijn social media kanalen ideale plekken om je verhaal te vertellen. Het zijn digitale vertelplekken en bieden je de mogelijkheid om geschreven content te verspreiden. Anno 2013 is content hot. Mensen verwachten dat ze zich kunnen informeren via internet. De tijd dat kranten als enige bronnen werden aanvaard, bestaat niet meer. De corporate blog van bedrijven die consequent schrijven en kennis verspreiden, worden snel aanvaard als een referentie in de markt.

Waarover moet ik dan schrijven?

Als deze vraag door je hoofd is gegaan voor of tijdens het lezen van dit artikel, dan sta je aan het begin van het aanvaardingsproces van de corporate blog. Vaak is een ondernemer, zaakvoerder, marketeer,… gepassioneerd bezig met zijn werk. De hoeveelheid content die verwerkt kan worden naar een blog voor de onderneming kan nooit een probleem zijn.

Tip:

  • Schrijf zo weinig mogelijk over je eigen onderneming, happy talk is dead
  • Schrijf blogs over je markt, de trends, geef tips en tricks,…

Wat de tweede tip voor je corporate blog betreft, wees niet bang voor het verspreiden van deze informatie op het internet. Zorg voor correcte en interessante content, je concurrent zal alleen maar jaloers zijn op de autoriteit die je uitbouwt. Je hoeft daarom niet je grootste geheimen te vertellen, maar de tijd dat mensen informatie achterhouden is al lang voorbij. Jouw onderneming kan een referentie worden in de markt, grijp die kans!

Daar heb ik de tijd niet voor.

Druk druk druk. Dat is de leuze die moet gelden. Tijd maken is een kwestie van prioriteiten stellen. Corporate blogging is belangrijk om de lange termijn strategie van je onderneming te behalen. Blogging is het marketen van je onderneming in de digitale wereld. Een goede corporate blog schrijven is bij aanvang wat zoeken. Je zult merken dat je na enkele artikels de smaak te pakken krijgt en de kwaliteit verhoogt en de tijdsinspanning daalt.

Tip:

  • Verdeel het werk onder collega’s, maak verschillende digitale persona’s aan
  • Elke persona kan schrijven over zijn passie en kennisveld in de onderneming

Dat is iets voor de marketingafdeling.

Dit is een tegenargument van de traditionele marketeer. De nieuwe marketeer is in staat om interdepartementaal mensen te motiveren een steentje bij te dragen aan de corporate blog. Het klopt dat de marketingafdeling verantwoordelijk blijft voor de organisatie en uitvoering van het marketingplan, maar denk eens na over de stelling ‘everyone is a marketeer’.

Tip:

  • Ga op zoek naar collega’s, klanten, leveranciers… die een steentje willen bijdragen. Kijk hierbij verder dan enkel de marketing – of communicatieafdeling. Breid je team steeds uit.
  • Verschillende personas, kennisvelden, … maak een content plan

Ok, we schrijven wel wat.

Niet doen. Je hebt nu je mensen, onderwerpen en plan. Het is nu tijd om de corporate blog in te zetten als vaste waarde in de marketingmix. Voed je website en social media kanalen met je verhaal.

Tip:

  • Wees consequent in frequentie en onderwerpen
  • Optimaliseer je content voor zoekmachines
  • Laat comments en social sharing toe, al dan niet gecontroleerd
  • Meet de resultaten en verbeter waar nodig

Werk aan de winkel

De corporate blog is uitermate belangrijk voor je online reputatie en je ranking in zoekmachines. Het is voor sommigen nieuw en wennen, maar je kan er niet meer naast. Gebruik de nieuwe media op een goede manier, je zult merken dat je er een ontzettend voordeel mee kan doen. De tegenargumenten zijn bij aanvang normaal, laat ze gelden als waardevolle katalysators voor interne afspraken en discussies rond de corporate blog. Je hebt alles om er een parel van te maken, je moet het alleen nog doen. Succes.