Terugspoelen met VTM

Terugspoelen met VTM

De voorbije dagen is er heel wat te doen geweest rond het al dan niet doorspoelen van reclame op televisie. Het voorstel van VTM topman Peter Bossaert om een goedkoper tv-abonnement op de markt te brengen zodat je niet meer uitgesteld kan kijken, heeft mijn digitaal hart doen bloeden.

Tijdens de Mediacommissie die dinsdag plaatsvond waren er twee hoofdrolspelers, namelijk VTM en Telenet. Deze mediareuzen liggen al jaren met elkaar in de clinch. VTM verwijt Telenet alle winsten van de digitale revolutie op te strijken.

Ik ben het niet oneens dat Telenet en haar huidige dominante positie in de markt van digitale televisie ongezond is voor de consument. Dit punt is echter voer voor een andere discussie. Ik ben echter verbaasd dat een mediaconcern als VTM de tijd wil terugspoelen.

Innovatie 1975

Blijkbaar liet Telenet ontvallen dat het niet onmogelijk is een digibox te ontwikkelen waarbij je niet kan doorspoelen. Dit zou je ook terugvoeren naar een marketingmodel anno 1975. Het enige punt van discussie is het prijsmodel van de ontwikkeling van de software. Telenet zal hiermee de visie van VTM volgen en terug gaan in de tijd. Laat Telenet zich schuren?

Alternatieven voor de kijker

Dat mijn aanbieder van digitale televisie me meer laat betalen om de reclame door te spoelen geeft mij enkele mogelijkheden:

  • Ik haal de VCR van onder het stof vandaag en begin programma’s op te nemen. Gratis doorspoelen is weer mogelijk. Top!
  • Ik blijf de reclame waar ik niet om vraag slikken en blijf een consument zonder kop.
  • Ik plan de plaspauzes weer in met het gekende 15 minuten timeframe. Dan gaan we met z’n allen naar het toilet, het waterverbruik kent piekuren.
  • Ik gooi televisie buiten en maak definitief de keuze om alles op Internet te bekijken.

Zoektocht

Leg me nu toch eens uit hoe het komt dat een mediabedrijf als VTM er niet in slaagt een succesvol business model te vinden met de digitale revolutie als dynamisch gegeven. Kijk naar VT4. Neen, niet elk alternatief van reclame is een succes, maar het is een zender die creatief op zoek gaat naar nieuwe opportuniteiten via bijvoorbeeld adverteerders in de 2nd screen applicaties. Dit is een voorbeeld van vooruitgang. Een zoektocht. Ondernemen in de digitale wereld.

Ja, ook VTM doet dit. Het beste voorbeeld is de integratie van social media kanalen tijdens de voice van Vlaanderen (sorry, #tvvv). Opnieuw niet 100% mijn smaak als Sean de tweets leest, maar ik geniet als kijker mee van de stappen die worden gezet om de consument te betrekken. Om te praten met de consument op plaatsen waar ze zijn.

Stoppen met televisiespots

Laat me duidelijk zijn dat ik niet zal aanraden om te stoppen met campagnes op televisie. Al ben ik er rotsvast van overtuigd dat het succes op lange termijn zal blijven afnemen. De digitale revolutie staat niet plots voor de deur.

Marketingshift

De consumenten hebben al lang een shift gemaakt. Ze pikken dit niet. In het traditionele marketingmodel dienen klassieke media kanalen om om ter luidst te roepen over producten en diensten. Dit is toch geen model waar we terug naar toe gaan, VTM? Het feit dat we al jaren doorspoelen is toch een teken dat we dit niet meer dulden. Dat die massa reclame niet voor ons is en dat we ergens anders willen benaderd worden.

Gevecht om de huiskamer

Daar gaat het om. De televisie moet de huiskamer blijven domineren. De spots moeten tonen om de kas van de televisiezenders te spijzen.

Ik ben heus niet meer uniek met Apple TV en wacht net als vele anderen op de mogelijkheden van Netflix. Wat zal fantastisch zijn als ook Google TV de huiskamer verovert. De televisie zal samen met de nieuwe en tegelijk verouderde digibox verdwijnen.

Consument aan de macht

Ik geloof dat vandaag de kijker, die de consument is, kiest wanneer, waar en met wie hij/zij communiceert, converseert en converteert. De digitale wereld biedt ontelbare mogelijkheden. Ik begrijp niet dat een mediacommissie anno 2013 als conclusie heeft dat we terugspoelen in de tijd.

Wij spoelen door.

 

De visie in dit artikel is geheel en individueel van haar auteur, Wim Berghmans.