Traditionele media staan onder druk. Wat biedt de toekomst?

Traditionele media staan onder druk. Wat biedt de toekomst?

Televisie staat onder druk. Steeds minder mensen kijken elke avond naar de beeldbuis. Vooral jongeren keren zich meer en meer af van o.a. tv. Eén van dé trends, die zich in 2013 voelbaar manifesteerde. Eerder merkten we al een fundamentele verandering in aankoopgedrag van magazines, kranten, radio en muziek. Met deze verandering wijzigt ook het reclamebereik van traditionele media.

En deze trend versnelt, 34% van millenials kijkt nu al meer online video dan traditionele tv (cijfers: NY Times). Een deel van de resterende 66% geeft aan voor de tv actief te multi screenen met tv-programma’s op de achtergrond. Daarmee verlaagt de actieve aandacht voor het beeldscherm ook.

online-video-millenials

Wat zijn traditionele media?

Traditionele media of oude media zijn communicatiekanalen die al bestaan van vóór het ontstaan van het internet. De meest gekende oude media zijn televisie, radio, film, muziek, boeken, magazines en andere print publicaties (bron: Wikipedia).

Wie zijn millenials?

Millenials zijn ook gekend als generatie Y, geboren tussen 1980 en begin jaren 2000 (bron: Wikipedia).

 

Is het verdwijnen van traditionele media wel een slechte zaak?

Het verdwijnen (of krimpen) van traditionele media hoeft niet negatief te zijn. Mijn vrienden weten dat ik er nooit fan van was. Ik geloof dat traditionele media decennia lang de communicatiemogelijkheden van bedrijven naar hun doelgroep domineerden, bij gebrek aan beter.

reason-watching-online-video

In traditionele media communiceren bedrijven naar consumenten. Inderdaad, eenrichtingsverkeer. Conversatie was er niet. Luisteren allerminst. De impact was moeilijk te meten. De budgetten torenhoog. De piramide dictatoriaal.

Voor bedrijven is er goed nieuws. De mogelijkheden van het internet bieden een geschikt antwoord op de vraag van bedrijven: flexibele, meetbare communicatie met transparante terugverdientijd (ROI).

 

Als traditionele media verdwijnen, hoe bereiken we dan onze doelgroep?

Uit onderzoek blijkt (niet verrassend) dat vooral jongeren (millenials, bouwjaar 1980-2000) online te bereiken zijn. “tv wordt in stand gehouden door vergrijzing”, klinkt het wel eens. Oudere generaties kijken veelal wél nog dagelijks enkele uren tv. Doch passen zij al efficiënt "ad skipping" toe, waarbij ze opgenomen programma's verder spoelen tijdens de reclameblokken.

Sinds het internet mainstream ging, schoten de advertentiemogelijkheden als paddenstoelen uit de grond. Google domineert sinds eind jaren '90 de online advertentiemarkt met Adwords, een advertentiemodel waarbij je alleen betaalt voor je bezoekers, niet je vertoningen. Dat op zich was al revolutionair ten aanzien van traditionele media.

 

Steeds meer online media bieden een rendementsvol bereik. Enkele efficiënte kanalen zijn:

  • Google zoeknetwerk: je bereikt mensen die "exact" zoeken wat jij aanbiedt. Een perfecte match van vraag en aanbod. Vaak het startpunt. Lees verder →
  • Google merchant: adverteer je producten rechtstreeks in de zoekresultaten, nu ook in België.
  • Google displaynetwerk: bereik mensen op basis van voorkeuren via miljoenen websites, wereldwijd. Lees verder →
  • Real Time Bidding (RTB): brand exposure via bannering op talloze grote websites voor een kwantitatief bereik.
  • YouTube (display): Millenials kijken meer online video via o.a. YouTube dan tv. Via YouTube advertising bereik je deze doelgroep. Lees verder →
  • Twitter: bedrijven kunnen nu ook adverteren op het razend populaire 140 karakters-medium. De resultaten zijn nog onbekend, maar Twitter biedt heel wat mogelijkheden. Lees verder →
  • Facebook: het bereik van Facebook is fenomenaal: in België bereik je 5 miljoen inwoners, en kan je van je advertentiecampagne zelfs een glasheldere demografiek én voorkeuren oproepen. Een ongekend advertentiemodel. Facebook heeft bij beursgang even moeten zoeken naar het geschikte advertentiemodel, maar lijkt nu op de goede weg. Lees verder →
  • LinkedIn: displaynetwerk waar je als adverteerder miljoenen professionals op maat bereikt op basis van sector, functieomschrijving, enz. Lees verder →
  • Pinterest: een nieuw medium, sterk vertegenwoordigd bij vrouwen met interesse in interieur en mode. Pinterest biedt nu ook advertentiemogelijkheden.

 

Al deze media hebben enkele leuke eigenschappen gemeenschappelijk:

  • Transparantie: alle platformen hebben eigen insights of laten via API toe dit te synchroniseren met een externe rapportage tool.
  • Realtime: resultaten tonen meteen. Dit laat je toe om in te grijpen op basis van positieve of negatieve resultaten. Je hoeft de “volledige flight” niet af te wachten om aanpassingen door te voeren.
  • Kostenefficiënt: instapprijzen en modellen zijn beschikbaar voor elke grootte of type onderneming, sector en strategie.

 

Verhalen boven advertenties

Nu de consument aan het roer staat van de media die hij consumeert, duldt hij steeds minder “interruptie”. Dit is een belangrijke groei van de consument, die meer op zoek gaat naar verhalen van producten en merken waarmee hij zich identificeert.

Traditionele reclame is (nog) niet dood, maar het model staat onder druk. Internet is een geduchte concurrent, die het hele traditionele media advertentiemodel omgooit. Maar om de consument echt te beroeren, dienen bedrijven meer te investeren in het verhaal en de integriteit van haar producten en diensten. Dat vormt de basis waarop je verhalen kan “bouwen”.

 

Foto credit: Kevin Spacey in House of Cards, een populaire serie door online streamingdienst Netflix.