6 Webshop Optimalisatie Tips

6 Webshop Optimalisatie Tips

Ook in België raken webshops stilaan goed ingeburgerd. Meer en meer Belgen bestellen producten en diensten online, via een webshop. Deze groeiende afzetmarkt biedt een mooie kans voor elke onderneming.

Maar een webshop runnen wordt steeds moeilijker. De gemiddelde kost per klik om te adverteren in Google wordt steeds hoger door toenemende concurrentie. Adwords wint terrein op organische resultaten. Google plaatst haar eigen commerciële resultaten bovenaan. Sinds de Panda update vereist Google meer van websites dan louter statische productpagina’s. Webshop optimalisatie is een must!

Deze 6 SEO tips voor webshop optimalisatie kunnen je helpen om de competitie voor te blijven.

1) De basis: Interactieve, gebruiksvriendelijke en snelle webshop

Interactief: activeer je bezoeker door slimme interactieve functies. Simpele elementen als “toevoegen aan mandje”, “verder winkelen”, reviews schrijven en lezen, verklarende rubriek (Wikipedia-stijl), alsook het opbouwen van een community, kunnen bezoekers van passief naar actief bewegen.

Gebruiksvriendelijk: maak het aankoopproces zo kort mogelijk. Verwijder overbodige stappen in het check-out proces. Verwijder overbodige elementen en ‘clutter’.

Snel: de laadtijd van een webpagina is belangrijk. Meerdere studies toonden al aan dat 10% winst in laadtijd bv. 20% meer bestellingen kan betekenen. Dit is trouwens één van de meest onderschatte webshop optimalisatie tips.

2) Relevantie: Kung Fu Panda

Google’s Panda update (ondertussen aan versie 24) zorgde voor een ware revolutie in de zoekresultaten. Webshops met weinig inhoud en louter commerciële productpagina's zakten hierdoor langzaam weg. Google plaatst nu content centraal! Google verwacht vandaag dat elke website, blog en webshop entertaint en informeert. Kung Fu Panda gaat het gevecht aan met alle webshops die niet in oplossingen en meerwaarde denken, alsook te commercieel gericht zijn.

Uniek: schrijf je eigen productomschrijvingen. Kopieer niet als 23e in rij de omschrijvingen die je van je fabrikant ontvangt. Dit zorgt voor een massief duplicate content probleem.

Noindex: zorg dat pagina’s met weinig tot geen content (zoals overzichtspagina’s) niet geïndexeerd worden. Plaats ze op noindex. Door deze pagina’s uit te sluiten zal Google andere waardevolle pagina’s wél indexeren.

Content marketing: werk een slimme content strategie uit waarbij je inzoomt op de vragen en problemen van je klanten. Denk niet in producten maar in oplossingen. Wist je dat je doelgroep 10x meer haar “behoefte” omschrijft in Google dan de “oplossing”? Schakel “user generated content” in om je webshop te optimaliseren. Laat je klanten reviews schrijven of overleggen.

3) Vermijd over-optimalisatie

Over-optimalisatie is één van de tactieken die Google in 2012 strenger bestrafte. Webshops die op een productpagina het keyword in elk element vermelden (titel, heading, description, alt tag, title tag, enz.) tot meermaals toe, doen een alarm afgaan in Silicon Valley.

Stuff je keywords niet in je subtitels. Vergeet zoiets als keyword density. Google verwacht eerder een optimalisatie van jouw webshop, dan deze achterhaalde tactieken.
Tip: lees je tekst hardop. Klinkt het onnatuurlijk? Schrap!

4) Mobiel bereikbaar

In sommige landen en/of sectoren neemt mobiel verkeer al tot 25% van het totaal verkeer in. Google rapporteert meer en meer zoekopdrachten die op mobiele toestellen ontstaan. Vooral lokale zoekopdrachten met koopintentie komen van smartphones en tablets.

Is jouw webshop bereikbaar via mobiele platformen? Is je weldoordachte lay-out voor desktop ook aangepast voor kleine resoluties en geschaalde afbeeldingen?

Leestip: Mobiele websites. Welke strategie kies jij?

5) Vergeet Flash

Heb je een iPad of iPhone en kreeg je al eens een “lege” webshop te zien? Wel, dit komt doordat de webshop gedeeltelijk/volledig in Flash werd gebouwd. Op iOS platformen is deze inhoud niet beschikbaar. HTML5, Javascript en CSS3 bieden genoeg mogelijkheden om dezelfde interactie te stimuleren cross platform.

6) Sociale media

Social media integratie is méér dan louter een knop die verwijst naar je Facebook pagina of Twitter profiel. Social media marketing gaat om integratie van je verschillende kanalen. Het gaat om stimuleren van reviews, je community, foto sharing en star rating. De sleutel ligt niet bij het kanaal of medium maar bij de ‘interactie’.

Conclusie: webshop optimalisatie

Meer en meer mensen zijn vertrouwd met webshops. Op hetzelfde moment neemt de competitie toe en beoordeelt Google webshops strenger. Webshop optimalisatie bereikt in 2013 een nieuwe hoogte. Eens je webshop online staat begint je werk pas echt. Easy money met webshops is verleden tijd. Stroop je mouwen op, pas bovenstaande tips toe en je zal een verschil zien.